De Schakel gaat “NAAKT!”

[16 juni 2020] We gaan weer spelen!! Achter de schermen is de afgelopen tijd door bestuur en commissies hard gewerkt aan alternatieven, nu de geplande voorstellingen niet door konden gaan. Op zaterdag 5 september, de dag dat Bussum Cultureel zou plaatsvinden (want ook dat gaat niet door), spelen wij de voorstelling “NAAKT!”: 5 eenakters, waarvan 3 monologen, gespeeld in het SchakelTheater en uitgezonden via een livestream op YouTube en Facebook. Remco Uri (“de vader van Snorro”) heeft een eigen mediabedrijf en beschikt over alles wat wij nodig hebben om dit voor elkaar te krijgen: alle technische apparatuur, de kennis hoe hiermee om te gaan, de tijd om dit voor ons te doen en de bereidheid dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen met ons. Hij heeft onlangs met Productie & Onderhoud de mogelijkheden besproken. De uitzending wordt een combinatie van live en vooropgenomen. Alle stukken spelen we natuurlijk live en ook de presentatie tussendoor is live. Daar tussendoor komen vooraf opgenomen filmpjes van “backstage” en van de voorbereidingen en repetities. Geen publiek in huis, dus alle ruimte! In het clubgebouw kunnen we nu eenmaal weinig publiek kwijt. Om toch te kunnen spelen, kwam het idee van een livestream. Voordeel van geen publiek in huis hebben is dat er veel speelruimte is. En dat is in dit geval heel handig. We zullen aan twee kanten van het clubgebouw een podium realiseren. Terwijl aan de ene kant gespeeld wordt, kan aan de andere kant de volgende set klaargezet worden. Tijdens een filmpje of presentatie draaien we de camera’s en kunnen we meteen weer door met de voorstelling aan de andere kant. P&O maakt vaart met de verbouwing zodat dit klaar is als we de eerste doorlopen gaan doen. Kosten en keuzes We hebben overwogen om ‘linkjes’ te verkopen als een soort van kaartjes, maar uiteindelijk besloten om er een soort benefiet-avond van te maken. Door de stream openbaar te maken, bereiken we waarschijnlijk veel meer mensen dan als ze vooraf een linkje moeten kopen. Tijdens de uitzending roepen we natuurlijk op om gul te doneren via een makkelijke knop onder de stream. De verwachting is dat we hierdoor meer kunnen ophalen: waarschijnlijk zullen weinig mensen vooraf bijvoorbeeld €2,50 of €5,- willen betalen voor een link naar een livestream als ze niet weten wat ze krijgen. Dan tuigen we een boel op voor weinig. Als we veel mensen bereiken en ze het leuk vinden, zijn ze mogelijk sneller geneigd €10,- te doneren, omdat we dan al inspelen op de gun-factor. Dus hebben we gekozen voor meer bereik en mogelijk meer inkomsten. Er zijn wel wat kosten, met name voor de opvoeringsrechten van de uitgeverij. De auteursrechten hoeven we echter niet te betalen, dit wordt ons geschonken door Monique Bandèl (oud-lid dat heeft gezegd “gebruik alles van me wat jullie hebben, ik wil er niks voor hebben!”) en Wilco, die een eigen monoloog speelt. Ook kosten voor de productie vallen verder wel mee, mogelijk moeten we wel wat kosten maken voor promotie (groot bereik). Stukken en bezetting We gaan de volgende stukken spelen: “Slecht Nieuws”, een eenakter van Monique, die onder regie van Wilco wordt gespeeld door Mirjam en Jacqueline. “Emma”, een monoloog van Wilco die hij zelf speelt, onder regie van Sidney. “Pastinaakroze”, een monoloog van Monique die, net als een paar jaar geleden, gespeeld wordt door Arie, dit keer onder regie van Remco. “Zoete witte uit”, een monoloog van Monique, onder regie van Sidney gespeeld door Debby. “High Tea”, een eenakter van Monique, hilarisch, en al twee keer eerder bij ons gespeeld. Nu in een iets moderner jasje en helemaal geactualiseerd door regisseur Vita, gespeeld door Anne-Claire, Laura, Karina en Wilco. Meer informatie over de stukken inhoudelijk krijg je niet, kom maar kijken bij de repetities… Repetities De repetities beginnen op 22 juni. Hoewel, Remco en Arie zijn al begonnen en hebben de eerste repetitie er zelfs al op zitten. Een echt repetitieschema is er niet. Het clubgebouw is als volgt beschikbaar voor de verschillende groepen, en natuurlijk voor wie wil komen supporten, kijken en graag ook foto’s of filmpjes maken voor de ‘backstage’-video’s in de uitzending: Maandagen 20:00-21:00 – Slecht Nieuws Maandagen 21:00-21:45 – Emma Maandagen 21:45-22:30 – Pastinaakroze Donderdagen 20:00-21:00 – Zoete Witte Uit Donderdagen 21:00-22:30 – High Tea Bij deze verdeling is er rekening gehouden met de voorkeuren en beschikbaarheid van iedereen. Repetities zijn dus volgens bovenstaand schema, maar…. – Als een groep wil ruilen van tijdsslot op de betreffende avond kan dat natuurlijk, stem dat met elkaar af. – Als een groep op een andere avond óók nog wil repeteren, ga je gang! stem het wel even af in de groepsapp, zodat er niet 3 groepen tegelijk binnenlopen op dinsdagavond. – Als een groep van maandag óók op donderdag wil repeteren, maar bij iemand thuis of op een andere locatie, ga je gang! Op maandag is Barry er voor de techniek (licht en geluid). Op donderdag staat Remy achter de licht- en geluidstafel. Ze worden ondersteund door Jan. Bij de voorstelling verzorgen Barry en Remy ook de techniek. Alles zal zo veel mogelijk in de nieuwe lichtcomputer worden ingeprogrammeerd zodat we er al zo snel mogelijk mee kunnen oefenen. Nog even… naakt?? Ja, da’s een PR-dingetje. De stukken waren bekend, maar er was niet echt een rode draad te ontdekken waar we een titel van konden afleiden voor de hele voorstelling. Dus dan maar “NAAKT!”. Het is onwennig voor ons, we geven ons bloot met monologen en eigen stukken, doe iets spannends, iets nieuws.. we voelen ons naakt… En “sex sells”, weet iedereen. Dus hopelijk triggert de titel genoeg. Vanuit de PR zullen we een campagne starten die weinig weggeeft over de inhoud van de stukken, en veel toespelingen op de titel maakt (zonder ook echt naakt te beloven natuurlijk :)). Meer hierover volgt binnenkort. Maar mocht iemand je dus vragen waarom het “NAAKT!” heet, laat de reden dan ons interne geheimpje zijn, en zeg: “Jaaaa, als je dat wil weten dan moet je kijken!!”. Meer weten? Dat kan natuurlijk. Stel je vragen gerust bij iemand van het bestuur, één van de regisseurs of de betreffende commissieleden.

Geef een reactie